Werk-privé balans verbeteren: hoe doe je dat?

In gesprekken en artikelen duikt de term ‘werk-privé balans’ vaak op. Er wordt gesproken over een goede balans, een gezonde balans en soms zelfs over een ongezonde balans. Maar wat houdt dit eigenlijk in en hoe kun je ervoor zorgen dat jouw werk-privé balans verbeterd? In deze moderne tijd, waarin we niet meer vanzelfsprekend fulltime werken, hechten we steeds meer waarde aan een heldere scheiding tussen ons werk en ons persoonlijke leven. Deze verandering is begrijpelijk, aangezien we steeds meer aandacht besteden aan onze mentale gezondheid en ons dus ook realiseren dat de balans tussen werk en privé niet alleen een luxe is, maar ook een noodzaak.

Wat is een werk-privé balans?

Een werk-privé balans, vaak aangeduid als de balans tussen werk en privéleven, is een belangrijk aspect in ons dagelijks leven. Het draait allemaal om het vinden van het juiste evenwicht tussen onze professionele verplichtingen en uitdagingen en ons persoonlijke leven. In een tijd waarin de grenzen tussen werk en privé soms vaag lijken te worden, is het begrijpen en onderhouden van deze balans van essentieel belang voor ons geluk en welzijn.

Wanneer er wordt gesproken over een gezonde werk-privé balans, gaat het niet alleen om het verdelen van de tijd tussen onze baan en persoonlijke activiteiten, Het gaat ook over het evenwicht tussen inspanning en ontspanning, stress en ontstressen en de mate waarin we onze energie kunnen behouden in ons dagelijks leven.

Stel je voor dat je verantwoordelijkheden hebt waar je energie van krijgt, thuiskomt en in staat bent om je werk gerelateerde gedachten los te laten, dan kunnen we spreken van een goede of gezonde werk-privé balans. Aan de andere kant, wanneer jij thuis komt met een hoofd vol en je pleegt nog ‘even snel’ wat telefoontjes, kan het zijn dat je niet tot rust komt en er minder ruimte is voor ontspanning in de privésfeer. Dan kan er sprake zijn van disbalans of een verstoorde werk-privé balans. Voor even is dit niet zo erg, het mag echter geen structureel karakter krijgen.

Het is dus cruciaal om een evenwichtige balans te creëren. Alleen dan behoud jij je rust en ervaar je voldoende energie, die je vervolgens weer nodig hebt om goed te functioneren op je werk. Ervaar je disbalans, dan verzand je in een vicieuze cirkel. Zorg ervoor dat je tijd inruimt voor ontspanning. Daar haal je energie uit voor de uitvoering van je werk en geniet je uiteindelijk meer van je vrije tijd.

Hoe verbeter jij je werk-privé balans?

Nu jij weet wat een gezonde werk-privé balans betekent, wil je natuurlijk ook weten hoe je deze verbeterd. Ik geef je 5 tips hoe jij je werk- en privéleven met elkaar in evenwicht houdt.

Tip 1: Maak to-do lijstjes

Creëer overzicht van wat gedaan moet worden. Je maakt hierin onderscheid in de taken die vandaag, deze week of zelfs in de loop van de maand uitgevoerd moeten worden. Zo bepaal jij jouw prioriteiten en heb jij scherp wat écht belangrijk is. Je zult ervaren dat jouw werk hierdoor geen inbreuk is op jouw privéleven, waardoor de balans in evenwicht is. Een gestructureerde to-do lijst helpt je niet alleen om je werk georganiseerd te houden, maar geeft ook rust. Wanneer je de taken voor de dag of week kunt afvinken, geeft dat een gevoel van controle en voldoening.

Tip 2: Flexibele werktijden

Heb je flexibele werktijden? Bepaal wanneer jouw werkdag start en eindigt en zorg dat je deze richttijden in acht neemt. Op die manier voorkom je te lange werkdagen en zet je op een zeker moment letterlijk een punt achter jouw werkdag. Flexibele werktijden kunnen geweldig zijn om je aan te passen aan jouw persoonlijke behoeften en verplichten, maar kunnen je ook het constante ‘aan’ gevoel geven. Door voor jezelf duidelijke grenzen te stellen, kun je die druk verminderen en beter ontspannen wanneer je jouw werktijd hebt afgerond zoals gepland.

Tip 3: Thuiswerken

Tegenwoordig werken we meer vanuit huis. Als we niet opletten kan dit de balans behoorlijk verstoren. Kijken jouw kinderen hun favoriete programma op televisie, staat er een wasmand met kleding te wachten om opgeruimd te worden of vraagt je trouwe viervoeter om aandacht? Allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw privé en werkleven te veel in elkaar opgaan. Het is daarom belangrijk duidelijk en letterlijk grenzen te stellen.

Creëer een werkplek waar je niet gestoord wordt, maak afspraken met de anderen in jouw huishouden wanneer je werkt en wanneer niet en bepaal naar aanleiding van jouw to-do lijst de prioriteiten en werkzaamheden van die dag. Zit de werkdag erop, dan sluit je letterlijk de deur van jouw werkplek. Wil je tussendoor wat andere (huishoudelijke) taken doen, dan is dat uiteraard ook goed. Zolang je ze maar meeneemt in de planning en goed communiceert met iedereen voor wie dat relevant is.

Tip 4: werkplek roulatie

Komen met thuiswerken de muren op je af? Of heb je in huis niet de ruimte om ongestoord je werk te doen?  Wissel dan je home-office’ om voor een nieuwe werkplek. Denk bijvoorbeeld aan de bibliotheek, een koffietentje of de lunchroom bij jou om de hoek. Ik ondervind zelf altijd een inspiratie boost wanneer ik mijn thuisomgeving inwissel voor een alternatieve plek. De variatie in omgevingsgeluiden en setting leveren nieuwe ideeën en perspectieven op. Deel jij juist jouw werkplek altijd met anderen? Dan kan de huiselijke rust op zijn beurt weer erg inspirerend voor jou zijn.

Tip 5: Multitasken, yes or no?

Volgens Psychologiemagazine is het multitasken van activiteiten een grote valkuil. Men denkt er tijd mee te winnen, maar uiteindelijk word je sneller moe van meerdere dingen tegelijk doen dan wanneer je jouw taken één voor één uitvoert. Daarnaast blijft informatie langer hangen wanneer jij je volle aandacht eraan besteed. Zet eens een timer voor één specifieke taak en geef daarna je aandacht weer aan het volgende. Heb je een baan of werkplek waar je door collega’s en klanten ‘gestoord’ wordt in jouw dagelijkse werk? Plan dan ‘niet storen’ blokken in of zoek zo nu en dan een rust plekje op kantoor waar jij geconcentreerd die ene opdracht goed kunt afwerken.

Een werk-privé mengelmoes

Ga eens bij jezelf na: zijn mijn werk en privéleven met elkaar in balans? Ervaar jij dat ze los staan van elkaar of zijn er momenten dat ze ongewenst in elkaar voortvloeien? Bepaal wat voor jou een goede balans is. Vind jij strikte scheiding een must voor een goede balans of geeft het jou ook energie als je tussendoor eens een telefoontje of mailtje doet? Hier ben jij de enige die er het juiste antwoord op kan geven. Er is hierin geen goed of fout, het is jouw gevoel wat hierin leidend is.

Kom jij tot de conclusie dat jouw huidige werkgever en baan niet meer past in jouw leven?  Dan is het mogelijk tijd voor verandering. Kreeg jij tijdens het lezen van deze blog een beter beeld van jouw werk-privé balans en is dit de balans waar jij naar op zoek bent? Of ervaar je disbalans en ben je op zoek naar wat je nu écht wilt?

Bij de labels van LEF Groep (LEF Recruitment en LEF Green) helpen wij jou hier graag bij. Wij voeren ambitiegesprekken en werken met het curriculum future (cf). Dit is een document waarbij verleden, heden én toekomst samenkomen. Wat je hebt gedaan is zeker belangrijk, maar waar je naartoe wilt, is nog veel belangrijker. Op deze manier leggen wij de focus op jouw ambitie, persoonlijkheid en intrinsieke motivatie.

Met dit document maak jij jouw ambities concreet. Er is écht aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en wat je met jouw carrière wilt. Met het curriculum future laat jij werkgevers zien hoe en waar jij van toegevoegde waarde bent. Niet alleen nu maar ook in de nabije toekomst. Wil jij eens sparren over jouw ambitie en intrinsieke motivatie? Neem dan snel contact met ons op en binnen 24 uur hebben wij een afspraak gepland.

Facebook
Email
LinkedIn