Waarom vragen we bij LEF naar een referentie (en kun jij dat ook doen)?

Bij LEF vragen we, wanneer je wilt solliciteren, om je curriculum future en je LinkedIn-profiel. Daarnaast hechten we ook veel waarde aan referenties gedurende het sollicitatieproces. Referenties zijn namen en contactpersonen van mensen die jouw kwaliteiten kunnen bevestigen. Door het opvragen van referenties kunnen we bevestiging krijgen van wat we tijdens de gesprekken hebben ervaren, en kunnen we tijdens vervolggesprekken nog dieper ingaan op jouw capaciteiten. Maar hoe kun je als kandidaat hiermee aan de slag gaan? We leggen het graag aan je uit!

Wat is een referentiecheck en waarom doet LEF dit?

Een referentiecheck is simpel gezegd een belletje dat onze recruiter doet naar jouw vorige leidinggevende, collega’s, klanten of opdrachtgever, om meer informatie te verkrijgen van mensen die met jou hebben samengewerkt. Het geeft ons de mogelijkheid om een completer beeld van jou als kandidaat te krijgen. Wees gerust, wij zijn gewoon nieuwsgierig naar wie jij bent en wat je kunt en jouw referenties vormen een puzzelstukje in dit geheel.

Het gebeurt regelmatig dat we kandidaten spreken die veel meer in hun mars hebben dan ze met ons delen. Soms voer je bepaalde taken al jarenlang uit, maar vergeet je ze op je curriculum future te vermelden. Het is dan zo vanzelfsprekend geworden dat je er niet meer bij stilstaat om het te benoemen. Maar ook hier willen wij natuurlijk alles over weten en daarom is een referentiecheck voor zowel jou als LEF zo belangrijk.

Wanneer vraagt LEF om referenties en hoe pak je dit aan?

Wanneer je solliciteert bij LEF, zul je eerst een gesprek hebben met een van onze recruiters. Als zij een match zien tussen de functie waarop je solliciteert en het bedrijf, zullen ze je voorstellen aan onze relatie (het bedrijf waarvoor je solliciteert). Als onze relatie ook enthousiast is geworden, begint de procedure bij hen. Deze procedure bestaat in de meestal gevallen uit twee gespreksrondes, waarbij tussen deze gespreksronden in naar jouw referenties wordt opgevraagd.

Veel sollicitanten vinden het spannend om iemand te vragen een goede aanbeveling te doen voor hun potentiële nieuwe werkgever. Maar eigenlijk hoef je je helemaal geen zorgen te maken dat iemand iets negatiefs over je zal zeggen. Een referent mag namelijk geen negatieve aanbeveling geven. Als hij of zij niets positiefs over jou als werknemer kan bedenken, moet het verzoek worden afgewezen. Wij zullen ook nooit een referent bellen zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven.

Heb je geen goede band met je (voormalige) leidinggevende? Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Als wij vragen om een referent, dan hoef je niet per se een leidinggevende te noemen. Je kunt ook de contactgegevens van collega’s, opdrachtgevers of klanten op je lijst zetten. Wees wel selectief bij het kiezen van je referenties en zorg ervoor dat ze goed op de hoogte zijn van jouw capaciteiten. Daarnaast raden wij het aan om referenties altijd van tevoren in te lichten, zodat ze weten dat ze een telefoontje kunnen verwachten. Mocht je twijfelen of je iemand kunt opgeven als referent, vraag dan advies aan onze recruiters.

Wat vragen onze recruiters aan referenten?

De eerste vraag is meestal vrij voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk. Het checken van referenties gaat voornamelijk om het checken van feiten. Vaak beginnen zulke gesprekken met een eenvoudige vraag, zoals: ‘’Jij was vijf jaar leidinggevende van Charlotte, kun je meer vertellen over haar verantwoordelijkheden en hoe de samenwerking verliep?’’. Op deze manier kunnen wij het gesprek op een gemakkelijke en open manier starten. Daarna duiken we verder de diepte in en stellen we vragen zoals:

  • Hoe heb je de samenwerking ervaren?
  • Is welke sfeer en cultuur komt Paul het beste tot zijn recht?
  • Wat kenmerkt de persoonlijkheid van Sara het meest?
  • Binnen wat voor team komt David het best tot zijn recht?
  • Om welke reden zou je Nina aanbevelen bij een nieuwe werkgever?

De vragen die we stellen, hangen af van de focus van de recruiter. Het is belangrijk om te weten dat we voorafgaand aan een referentiecheck eigenlijk al overtuigd zijn van de capaciteiten van een sollicitant. Het is dus voor ons vooral interessant om feiten te checken en te onderzoeken of jouw persoonlijkheid echt binnen het team past.

Deel je aanbevelingen op je curriculum future of LinkedIn-profiel

Naast het geven van telefonische referenties kan het ook waardevol zijn om referenties vanuit bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel met ons te delen. Deze online referenties kunnen een mooie aanvulling vormen op de telefonische referenties. Vaak zijn deze referenties voor algemeen gebruik (dus niet specifiek gericht op je nieuwe baan) en bieden daarom een bredere kijk op jouw professionele reputatie.

Bij LEF geven wij je zelfs de mogelijkheid om deze aanbevelingen rechtstreeks toe te voegen aan je curriculum future. Dit stelt ons in staat om een uitgebreider beeld te krijgen van jouw professionele netwerk en de waardering die anderen voor jou hebben. Het kan misschien wat spannend zijn, maar heb het LEF en vraag om aanbevelingen. Het delen kan een extra stap zijn om jouw sollicitatie te versterken en je kans op succes te vergroten!

Kun je als sollicitant ook om een referentie vragen?

Bij LEF bieden we niet alleen onze relaties de mogelijkheid voor een referentiecheck, maar ook jou als sollicitant. Op die manier kun jij je potentiële nieuwe werkgever grondig onderzoeken. Je krijgt de kans om andere collega’s te leren kennen dan degene met wie je het sollicitatiegesprek hebt gevoerd. Dit stelt je in staat om in contact te komen met collega’s binnen het team waarin je mogelijk gaat werken. Hier kun je vrijuit praten en al je brandende vragen stellen, zoals:

  • Wat is jouw rol binnen het team?
  • Wat maakt werken bij dit bedrijf zo plezierig?
  • Hoe zou je het team omschrijven?
  • Welk type persoon zou goed passen binnen het team?
  • Hoe is het echt om hier te werken?

Het voordeel hiervan is dat je een beter begrip krijgt van de bedrijfscultuur, omdat je direct in contact staat met potentiële collega’s. Zij kunnen je meer vertellen over de werksfeer, teamdynamiek en de waarden van het bedrijf. Door met collega’s te praten, kun je ook ontdekken hoe er bijvoorbeeld wordt omgegaan met feedback en doorgroeimogelijkheden. Tijdens deze gesprekken kun je waardevolle informatie verzamelen die je helpt om een weloverwogen beslissing te nemen.

Facebook
Email
LinkedIn